در موارد زیر انجام تزیق بوتاکس ممنوع است:

  • حاملگی و شیر دهی
  • واکسیناسیون در دو هفته اخیر
  • بیماری MS و میاستنی گراویس
  • سن کمتر از ۱۸ سال و همچنین سن بالاتر از ۷۵ سال
  • بیماریهای قلبی و عروقی حاد
  • ضعف ایمنی

محل تزریق بوتاکس

البته چندین مورد لازم است توضیح داده بشود که بسیار مهم است . یکی از مهمترین نکات در مورد تزریق بوتاکس با کیفیت است است این موارد گفته شده در مورد بوتاکس های با کیفیت صدق میکند وقتی اصل بوتاکس تزریق شده غیر استاندارد و مشکل دار است احتمال وجود هر گونه عارضه پیش بینی نشده دیگری هم وجود دارد و این یکی از موارد منع تزریق بوتاکس است که خیلی خیلی مهم کحسوب میشود .

نکته مهم بعدی میزات تبحر و تجربه فرد تزریق کننده بوتاکس است . شاید در ظاهر تزریق بوتاکس کار ساده و راحتی باشد ولی نکته مهم این است که باید درمانگر از وضعیت آناتومیکی و فعالیت عضلات مورد نظر برای تزریق بوتاکس آگاهی کامل داشته باشد و این موضوع در افراد متفاوت است به همین خاطر نمیتوانیم یک فرمول ثابت را برای تمام مراجعه کنندگان در نظر بگیریم .

در ایام حاملگی احتمال دارد ماده تزریق شده در بدن ایجاد آنتی بادی های خاصی کرده و به بدن جنین منتقل بشود ویا حتی خود ماده تزریق شده از طریق گردش خون به جنین منتقل بشود و چون اثرات آن روی جنین قابل تشخیص و مشاهده و معاینه مستقیم نیست توصیه میشود اصلا تزریق نشود .

در دوران شیر دهی تا 6 ماه اول که کودک فقط از شیر مادر تغذیه میکند نیز تزریق بوتاکس توصیه نمیشود . البته فقط به احتمال خیلی ناچیز تزریق بوتاکس میتواند باعث کاهش میزان ترشح شیر بشود ولی روی سایر پارامترهای سلامتی شیر مادر تاثیر منفی ندارد ولی از ماه ششم به بعد میتوانید تزریق داشته باشید . در بعضی موارد مثلا کودک بعد از مدتی به علت شروع مصرف مواد غذایی کمکی میزان تمایل به خوردن شیر مادر کمتر میشود و در این حالت افراد فکر میکنند که کودک به واسطه تزریق بوتاکس شیر نمیخورد که این مسئله درست نیست .

موارد منع تزریق بوتاکس